כרכים נוספים בסדרת " לעומקו של רש"י ", מאת ד"ר אביגדור בנש"ק:
בראשית, שמות, ויקרא

עיצוב הכריכה: הרווי קליינמן
בראשית, שמות, ויקרא

עיצוב הכריכה: הרווי קליינמן
פרשה
|
פרק
|
פסוק
|
דיבור המתחיל
|
כותרת
|
במדבר
|
א
|
א
|
וידבר. במדבר סיני, באחד לחדש וגו'
|
לדיבור המתחיל של
רש"י יש היגיון משלו.
|
במדבר
|
א
|
א
|
וידבר. במדבר סיני, באחד לחדש וגו'
|
מדרשו הנפלא של
רש"י דורש בחינה מדוקדקת יותר.
|
במדבר
|
א
|
ב
|
למשפחתם
|
בדיקה מדוקדקת של פירוש
פשוט מגלה את משמעותו הפנימית.
|
במדבר
|
א
|
יז
|
האנשים האלה
|
פירוש זה התמיה את כל
מפרשי רש"י. האם תוכל להבינו?
|
במדבר
|
א
|
נ
|
ואתה הפקד את הלוים
|
התרגום מסייע בהבהרתה
של מילה מוכרת.
|
במדבר
|
ב
|
כ
|
ועליו
|
שוב מסתמך רש"י על
התרגום לתרומה של מילה מוכרת. השאלה היא: מדוע?
|
במדבר
|
ג
|
טו
|
מבן חדש ומעלה
|
כאן מודגם הדיוק של
רש"י בלשונו.
|
נשא
|
ד
|
כב
|
נשא את ראש בני גרשון גם הם
|
רש"י מאיר את
עינינו בקריאתו המדוקדקת של דברי התורה.
|
נשא
|
ד
|
כו
|
ואת כל אשר יעשה להם
|
רש"י מאמץ דקות
המופיעה בתרגום.
|
נשא
|
ה
|
ח
|
להשיב האשם עליו
|
האתגר הוא גילוי
ההיגיון הפנימי שמאחורי החשיבה של רש"י.
|
נשא
|
ה
|
יב
|
כי תשטה אשתו
|
עיון.
|
נשא
|
ה
|
כ
|
ואת כי שטית
|
רש"י מעלה
לתודעתנו את הדיוק שבניסוח המדויק של התורה.
|
נשא
|
ה
|
לא
|
ונקה האיש מעון
|
רש"י מציג משמעות
חדשה למילה מוכרת.
|
נשא
|
ו
|
יא
|
מאשר חטא על הנפש
|
רש"י מציג שתי
דעות לגבי נדרו של הנזיר.
|
נשא
|
ו
|
יג
|
יביא אתו
|
הניסוח של התורה רומז
לתובנה פסיכולוגית.
|
נשא
|
ז
|
ב
|
הם נשיאי המטות
|
הדרש של רש"י מלמד
מהו השכר על קורבן אלטרואיסטי.
|
נשא
|
ז
|
ב
|
הם העומדים על הפקדים
|
פירוש אשר מציג תמיהה.
|
בהעלותך
|
ח
|
ג
|
ויעש כן אהרן
|
רש"י מלמד אותנו
מסר חינוכי חשוב.
|
בהעלותך
|
ח
|
ד
|
וזה מעשה המנורה
|
רש"י מלמד אותנו
מה זה "וזה".
|
בהעלותך
|
ט
|
א
|
בחדש הראשון
|
מפסוק זה לומדים עקרון
חשוב בפרשנות התורה.
|
בהעלותך
|
י
|
לד
|
מן המחנה
|
רש"י מצביע על
קושי לוגי ופותר אותו.
|
בהעלותך
|
יא
|
טו
|
ואם ככה את עשה לי
|
הרמב"ן מסב את
תשומת לבנו לבעיה בפירושו של רש"י.
|
בהעלותך
|
יא
|
טו
|
ואל אראה ברעתי
|
רש"י מראה לנו
דוגמא של תיקון סופרים.
|
בהעלותך
|
יא
|
כז-כח
|
וירץ הנער
|
ניתוח הגיוני מוביל
להבנה אשר מקבלת תמיכה מן הכתוב בתורה.
|
בהעלותך
|
יא
|
לג-לד
|
טרם יכרת
|
פירוש שקשה לעמוד על
משמעו. הוא הניב דיונים רבים.
|
בהעלותך
|
יב
|
א
|
כי אשה כשית לקח
|
פירוש תמוה הנתמך
ע"י ניתוח הטקסט.
|
בהעלותך
|
יב
|
ב
|
הרק אך במשה
|
רש"י מדגים לנו את
רגישותו לדקויות הלשון.
|
בהעלותך
|
יב
|
יב
|
אל נא תהי
|
הבהרה דקדוקית.
|
שלח
|
יג
|
ב
|
שלח לך אנשים
|
הבנת ההשוואה העולה
מתוך "סמיכות פרשיות" מעניקה לנו תובנה לגבי חטא המרגלים.
|
שלח
|
יג
|
יח
|
החזק הוא הרפה
|
חריגה בפסוק, שאין
נותנים עליה את הדעת, מובילה לתובנה פסיכולוגית.
|
שלח
|
יד
|
ט
|
אל תמרדו
|
פירוש אופייני מסוג 2.
|
שלח
|
יד
|
ט
|
כי לחמנו הם
|
פירוש אופייני לסוג 2.
|
שלח
|
יד
|
כ
|
כדברך
|
רש"י נותן לנו
תובנה חדשה לגבי פסוק ידוע.
|
שלח
|
יד
|
כד
|
יורשנה
|
מקרה בו רש"י
משתמש בתרגום כדי להבהיר מילה.
|
שלח
|
יד
|
לו-לז
|
וישבו וילינו עליו
|
אוזנו הרגישה של
רש"י חשה בקושי בכתוב. הוא מציע נקודת מבט חדשה על מנת להתגבר על הבעיה.
|
שלח
|
יד
|
לז
|
במגפה לפני ה'
|
עיון בניקוד עוזר לנו
להבין את רש"י.
|
שלח
|
טו
|
ג
|
לריח נחוח
|
רש"י מסתמך על
תרגום אונקלוס ללא התייחסות ישירה אליו.
|
שלח
|
טו
|
לט
|
ולא תתורו אחרי לבבכם
|
רש"י מפרש מילה
מוכרת - ויש לכך סיבה.
|
קרח
|
טז
|
א
|
ויקח קרח
|
רש"י חולק עמנו את
אהבתו למדרש.
|
קרח
|
טז
|
א
|
דתן ואבירם
|
רש"י מצטט
אנלוגיה, עלינו להבין אותה.
|
קרח
|
טז
|
טו
|
לא חמור אחד מהם נשאתי
|
לאחר פענוח, מדגים
פירוש מתמיה זה את אוזנו הרגישה של רש"י לדקויות שבתורה.
|
קרח
|
טז
|
כב
|
האיש אחד וגו'
|
פירוש המבוסס על נקודה
דקדוקית סמויה.
|
קרח
|
טז
|
כד
|
העלו וגו'
|
רש"י פונה
לאונקלוס כדי להבהיר משמעותה של מילה.
|
קרח
|
טז
|
ל
|
ואם בריאה
|
פירוש קלאסי מסוג 2.
ראה כיצד שוזר רש"י את מילותיו בין מילות התורה. התפקיד שלנו הוא להבין
מדוע עשה זאת.
|
קרח
|
יז
|
ה
|
ולא יהיה כקרח
|
בעדינות, מנחה אותנו
רש"י לעקוף הבנה מוטעית ומלמד אותנו נקודה סמויה בפרשנות התורה.
|
קרח
|
יז
|
כא
|
בתוך מטתם
|
רש"י לעומת
אונקלוס: הבנת ההבדלים ביניהם.
|
קרח
|
יז
|
כג
|
ויצא פרח
|
רש"י אומר לנו מתי
להבין מילה כמשמעה ומתי אין להבין כך.
|
קרח
|
יח
|
א
|
ויאמר ה' אל אהרן
|
רש"י מגלה עיקרון
חשוב בנוגע להתגלותה של תורת ה'.
|
קרח
|
יח
|
לב
|
ולא תמותו
|
רש"י מבהיר את
משמעותה של תחילית נפוצה.
|
חקת
|
כ
|
א
|
כל העדה
|
רש"י עומד על שלו
ואילו הרמב"ן מבקר את הפשט שמביא רש"י.
|
חקת
|
כ
|
טו
|
וירעו לנו
|
פירוש קצר ופשוט, ואף
על פי כן יש להבין אותו.
|
חקת
|
כ
|
טו
|
ולאבתינו
|
דרש אשר מתאפיין בתשומת
לב לניואנסים בטקסט.
|
חקת
|
כ,כט
|
כא,א
|
וישמע הכנעני
|
אנו חוקרים את הדרך
בחיפוש אחר ההיגיון של רש"י.
|
חקת
|
כא
|
ז
|
ויתפלל משה
|
רש"י מראה לנו
כיצד מלמד אותנו הפסוק שיעור בהתנהגות ראויה.
|
חקת
|
כא
|
ח-ט
|
כל הנשוך
|
עיון.
|
חקת
|
כא
|
יט
|
וממתנה נחליאל
|
רש"י פונה לתרגום
כדי ללמוד פשט בשירה.
|
בלק
|
כב
|
ט
|
מי האנשים האלה עמך
|
הבחנה בחוסר עקביות
לכאורה בדברי רש"י מובילה להבנה מעמיקה יותר.
|
בלק
|
כב
|
יא
|
וגרשתיו
|
רש"י מצין הבדל
ומסביר אותו.
|
בלק
|
כב
|
כט
|
התעללת
|
רש"י והתרגום -
גישות שונות לפרשנות התורה.
|
בלק
|
כב
|
לג-לד
|
גם אתכה הרגתי
|
אוזנו הרגישה של
רש"י שמה לב ל"גם".
|
בלק
|
כב
|
לה
|
לך עם האנשים
|
מוצג כאן אופן שימושו
של רש"י במדרש.
|
בלק
|
כג
|
טז
|
וישם דבר בפיו
|
רש"י מפרש על סמך
ההקשר, ולא רק על סמך המילים המסוימות.
|
בלק
|
כג
|
כא
|
לא הביט און ביעקב וגו'
|
שתי אוריינטציות
בפרשנות התורה: אונקלוס ורש"י.
|
בלק
|
כד
|
א
|
וישת אל המדבר פניו
|
אנו לומדים על גרסאות
שונות בתרגום.
|
פנחס
|
כה
|
יא
|
פינחס בן אלעזר בן אהרן הכהן
|
רש"י ער לחזרה
מיותרת.
|
פנחס
|
כה
|
יד
|
נשיא בית אב לשמעוני
|
משמעותו של הייחוס
תלויה בפרספקטיבה של האדם.
|
פנחס
|
כז
|
ה
|
ויקרב משה את משפטן
|
רש"י מציין כי
מדובר במידה כנגד מידה כלפי משה.
|
פנחס
|
כז
|
ז
|
כן בנות צלפחד דברת
|
רש"י מסתמך על
התרגום.
|
פנחס
|
כז
|
טו (טז)
|
וידבר משה אל ה' לאמר וגו'
|
ניתוח מעמיק לפירושו של
רש"י מפנה את תשומת לבנו לדקות בדברי התורה.
|
פנחס
|
כז
|
טז
|
יפקד ה'
|
מועבר לנו מסר על העברת
המנהיגות בעם ישראל.
|
פנחס
|
כח
|
ג
|
שנים ליום
|
שוב, מציעים הפשט והדרש
שתי רמות של הבנה.
|
מטות
|
ל
|
ו
|
וה' יסלח לה
|
רש"י מתמקד
בכוונות לעומת מעשים.
|
מטות
|
לא
|
ח
|
בחרב
|
גילוי מדהים מוביל למסר
אמוני עמוק.
|
מטות
|
לא
|
כב
|
אך את הזהב וגו'
|
בעזרת פירוש זה מלמד
אותנו רש"י שתי גישות לפרשנות.
|
מטות
|
לב
|
טז
|
נבנה למקננו פה
|
מלמדים ולומדים שיעור
בסדרי עדיפויות.
|
מטות
|
לב
|
יט
|
מעבר לירדן והלאה
|
חוסר התאמה דק הנו
המניע לפירושו של רש"י.
|
מטות
|
לב
|
מב
|
ויקרא לה נבח
|
רש"י מעלה שאלות
על ר' משה הדרשן ואילו הרמב"ן מעלה שאלות על רש"י.
|
מסעי
|
לג
|
א
|
אלה מסעי
|
התורה אינה ספר
היסטוריה.
|
מסעי
|
לג
|
ד
|
ומצרים מקברים
|
רש"י מסייע לנו
להתמקד בנקודה מהותית.
|
מסעי
|
לג
|
נה
|
וצררו אתכם
|
רש"י מפנה אותנו
לתרגום מנימוק בלתי שגרתי.
|
מסעי
|
לד
|
ב
|
זאת הארץ אשר תפל לכם
|
רש"י מראה לנו שוב
כי כל המידע שבתורה נוגע להלכה.
|
מסעי
|
לה
|
יד
|
את שלש הערים וגו'
|
פירושו של רש"י
מעורר מספר שאלות לוגיות.
|
מסעי
|
לו
|
יא
|
מחלה תרצה וגו'
|
כל הבנות שוות, אך יש
השוות יותר.
|
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה